Vasario 26 d. VĮ „Oro navigacija“ Lietuvos oro erdvėje pradėjo naudoti naują skrydžių valdymo sistemą. Tai technologinio partnerystės projekto iTEC dalis. iTEC veikloje dalyvauja Vokietijos, Didžiosios Britanijos, Nyderlandų, Ispanijos, Norvegijos, Lietuvos ir Lenkijos oro navigacijos paslaugų teikėjai. iTEC projekto siekis – kad visi iTEC veikloje dalyvaujantys oro navigacijos paslaugų teikėjai suvienodintų naudojamas skrydžių valdymo sistemas.
Naujai įdiegtą iTEC sistemą sudaro trys tarpusavyje nepriklausomos, bet funkciškai susijusios platformos – skrydžių valdymo sistema, skrydžių valdymo treniruoklis ir skrydžių valdymo sistemos testavimo platforma. Šių platformų integralumas leidžia užtikrinti aukštą skrydžių vadovų ir inžinerinio personalo kompetenciją bei skrydžių saugos ir teikiamų paslaugų kokybę.
„Naujosios skrydžių valdymo sistemos naudojimas leis sustiprinti kelionių oro transportu saugą, teikiant skrydžių vadovams informaciją apie skrydžius iš stebėjimo sistemų (antžeminių ir palydovinių), gretimų skrydžių valdymo centrų, Europos oro eismo vadybos sistemos tinklo valdytojo, centralizuotai organizuotų paslaugų Europos regione ir iš pačių orlaivių“, – teigia laikinoji įmonės generalinė direktorė Redvita Četkauskienė.
Anot jos, skrydžių valdymo sistemos diegimo projektui buvo iškelti ambicingi tikslai, apimantys ir vieningos, iTEC techniniais sprendimais paremtos, naujos kartos Baltijos funkcinio oro erdvės bloko sistemos sukūrimą. Visos sistemos įrangos ir diegimo vertė siekia 13,5 mln. eurų, ją diegė „Indra Sistemas“.
Naujovė aviacijoje – duomenų ryšys skrydžių valdymui
„iTEC diegimo procesas buvo ilgas ir nuoseklus. Mano dalyvavimas procese prasidėjo nuo 2D žemėlapio sudarymo, kurį mūsų inžinieriai perkėlė į 3D funkcinius blokus. Tai itin didelio kruopštumo pareikalavusi darbo dalis, nes visos koordinatės, kiekvienas skaičius buvo vedamas rankomis. Toliau vyko sisteminiai testavimai ir susipažinimas su pačia sistema“, – dalinasi Regiono skrydžių valdymo centro skrydžių vadovas Etgaras Bukevičius.
Jis pažymi, kad diegiant sistemą buvo atliekama daug testavimo procedūrų, siekiant, kad viskas vyktų sklandžiai ir paleidus sistemą neiškiltų grėsmė skrydžių saugai. „Sauga yra pagrindinis naujosios skrydžių valdymo sistemos privalumas. Ši sistema yra patogesnė ir lengviau valdoma, nei ankstesnioji. Naudojantis ja reikia išsamesnių skrydžio duomenų, tačiau gaunama orlaivio skrydžio progresija ir nuokrypiai yra žymiai tikslesni skrydžių saugos prasme“, – pastebi E. Bukevičius.
Operacinės veiklos departamento vadovo pavaduotojas Nerijus Maleckas išskiria dar vieną svarbią sistemos funkciją, kuri leidžia iš anksto prognozuoti ir numatyti orlaivių trajektorijų konfliktines situacijas. „Anksčiau skrydžių vadovai išskaičiuodavo būsimus galimus orlaivių konfliktus remdamiesi įvairiais būdais: matuojant atstumą, skaičiuojant greitį ir laiką, numatant aukštėjimo bei žemėjimo spartą. Naujojoje sistemoje visi skaičiavimai atliekami automatiškai, taip sudarant sąlygas skrydžių vadovams turėti daugiau laiko galimos konfliktinės situacijos sprendimui priimti“, – teigia N. Maleckas.
Dar vienas svarbus sistemos privalumas – naujai atsiradusi duomenų ryšio paslauga, leidžianti skrydžių vadovams ir lakūnams duomenų ryšiu (angl. – Controller Pilot Data Link Communications,) komunikuoti tarp skrydžių valdymo centro ir jo atsakomybės erdvėje skrendančių orlaivių. Ši savybė leis ne tik teikti aukščiausios kokybės ir efektyvumo oro navigacijos paslaugas pagal visus Europos Sąjungos nustatytus reikalavimus, bet ir didinti oro eismo valdymo pajėgumus.
„Sulig naujos sistemos paleidimu skrydžių vadovai galės susisiekti su pilotais, naudodami nekalbinį ryšį – tekstines žinutes. Tai leis žymiai tiksliau ir didesne apimtimi užtikrinti ryšio nepertraukiamumą ir padidinti oro erdvės pralaidumą. Tekstinių žinučių pagalba galėsime eliminuoti pilotų akcentų, dialektų trūkumus ir ryšio trikdžius. Atsakyti žinute yra ir greičiau, ir paprasčiau, nei perduoti informaciją įprastu kalbiniu ryšiu. Visos žinutės sykiu matomos kompiuterio ekrane, o tai palengvina bendravimą, esant ypač intensyviems skrydžių srautams“, – naujosios sistemos privalumais dalinasi E. Bukevičius.
Pradėjus veikti naujai sistemai, Regiono skrydžių valdymo centro skrydžių vadovai persikėlė į naujas, modernias ir šviesias patalpas, kuriose įrengtos ergonomiškos, individualius skrydžių vadovo poreikius atliepiančios darbo vietos. Naujasis skrydžių valdymo centras atitinka griežčiausius šiuolaikinius standartus, taip atverdamas galimybes tęsti įrangos tobulinimo darbus ir atliepti visus reikalavimus ateityje.
Apie VĮ „Oro navigacija“:
VĮ „Oro navigacija“ yra sertifikuota Europos oro navigacijos paslaugų teikėja, kuri vienintelė teikia oro eismo valdymo, ryšių, navigacijos ir stebėjimo bei oro navigacijos informacijos paslaugas visoje Lietuvos Respublikos oro erdvėje, taip pat virš teritorinių vandenų ir Baltijos jūros oro erdvės, kuri įeina į Vilniaus skrydžių informacijos regioną. Įmonės skrydžių vadovai, kurių visuose skrydžių valdymo centruose, o tuo pačiu ir visoje šalyje yra vos šimtas, nuolat užtikrina, kad oro erdvė jų atsakomybės zonose būtų saugi. Įmonė taip pat užtikrina nuolatinę Aeronautikos gelbėjimo koordinacinio centro veiklą, paieškų ir gelbėjimo darbų, įvykus orlaivio avarijai, organizavimą ir koordinavimą.
Susisiekimo ministerijos nuotrauka